YERLİ OTOMOBİL « Haber49 Gazetesi | Muş'un Haber Sitesi

YERLİ OTOMOBİL

Bu haber 27 Ocak 2020 - 12:54 'de eklendi ve 36 views kez görüntülendi.

“Yokuşu göze almak mı? Niçin?” diyordu Özel şair. Yokuşu göze alanların hikâyesi bu. Asırlık hayallerin hikâyesi…

2020 yılına girmeye hazırlanırken büyük heyecanlar yaşadık, yerli otomobilin tanıtımı ile tüm yokuşlara meydan okuruz dedik. 2020 güzel geliyor derken ABD-İran çatışması; Avustralya’daki yangın, deve katliamı, sel; Tahran’dan Ukrayna’ya giden yolcu uçağının düşmesi ve 176 kişinin hayatını kaybetmesi; İstanbul’da 4,7 şiddetinde depremin olması gibi bize her defasında dünyada olduğumuzu hatırlatan olaylarla ilk ayı geride bıraktık.

Küresel aktör Türkiye, hem sahada hem masada güçlü diplomasisini konuştururken ülkede yeni başlangıçlarla da bahar havası estiriyor, işte içimizde çiçekler açtıran o muştu: YERLİ OTOMOBİL…

Çeşitli sektörlerle olan yakın ilişkisi hasebiyle lokomotif bir sanayi dalı olan otomotiv sektörü ekonomide başı çeken sektörler arasındadır. 1961 yılında yerli otomobil üretimi için Eskişehir Devlet Demiryolları Fabrikası’nda çok kısıtlı imkânlarla tasarlanıp geliştirilen ve yapımı 135 gün gibi kısa bir sürede olan otomobile Devrim ismi verilmişti. Fakat sadece 4 adet üretilmiş ve seri üretime geçilememişti. 2017 yılında Cumhurbaşkanı ERDOĞAN’ın yokuşa talip babayiğitlere yaptığı çağrı neticesinde Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu 2018’de kurularak yarım kalan sevdada yeniden yola çıkıldı. Çok kısa bir sürede ortaya çıkan ilk örnek ve sürece dair takvim herkesi şaşırttı. Türkiye’nin ilerleyişini hazmedemeyenler her zamanki gibi bühtanlarla ortalığı bulandırmaya çalıştı. Süreci ve akla takılanları konuşalım.

25 Haziran 2018’de Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), TOBB Başkanı Rıfat HİSARCIKLIOĞLU öncülüğünde ve Anadolu Grubu, Kök Grubu, Turkcell, Zorlu Grubu, BMC Otomobil katılımıyla kuruldu.

-Proje CEO’su olarak “Almanya’nın en iyi 100 yöneticisinden biri” seçilen Mehmet Gürcan KARAKAŞ atandı.

-Neden İtalyan tasarımcı?

Yerli otomobilin tasarımı için Türkiye’den ve dünyadan toplamda 18 tasarım evinden teklif alındı ve neticede TOGG, İtalyan tasarım firması Pininfarina’yı iş ortağı olarak seçti. Dünya pazarında yerini alacak olan yerli otomobilin yola çıkarken dünyaca takip edilen bir tasarımcı tarafından hazırlanması, alanında dünyanın en iyilerinin çalışmaya dâhil olması tüm dünyanın dikkatini çekmek demek ve satışlara önemli bir etkisi olacaktır. Bu görünüşe dair husus otomobilin yerlilikten çıkması demek değildir.

-İlk örneğin İtalya’da hazırlanması yerli olmayacağı anlamına mı geliyor?

Günümüz mevcut üretim koşullarında dünyadaki hiçbir firma %100 yerli otomobil üretemez. Amerikan otomobillerinin yerlilik oranına baktığımızda Amerika’nın en yerli arabası %76 yerlilik oranı ile fiat crysler dodge grand caravan’dır. Yüzlerce parçadan oluşan bir otomobilde vidasından, yazılımına kadar bir noktada illaki dışarıdan temin etmeniz gereken bir parça olacaktır. Neticede fikri ve sınaî mülkiyet hakları bize ait bir otomobil olacak.  Yerli otomobil için bugüne kadar yapılan girişimler ile alınan know how mühendislik olarak büyük bir tecrübe bıraktığı ortada. Zamanla yerlilik oranının artacağı, edinilen tecrübe ile bu işin hızlı ve sağlam ilerleyeceği de aşikar.

– Türkiye’de prototipi yapacak fabrika yok muydu?

Ülkemizde otomotiv sektöründe üretim yapan çok sayıda fabrika bulunmakta. Hepsi üretimini yaptığı modele göre bandını oluşturur ve bu tür sistemlerde bir iğne bile değiştirmek mümkün değildir. Onlarca makine ve robottan oluşan bir bantta, milimetrik çalışan düzenekte en ufak bir değişiklik bütün bandın heba olmasına ve milyonlarca dolarlık zarara yol açar ki bu fabrikanın Türkiye’deki yetkililerinin izin verebileceği bir durum da değildir, merkezden onay alınması da ayrı bir konudur. İtalya’da ise kişiye özel tasarım ve imalat yapabilen, seri üretim yapmayan, prototip imal eden üretim bantları vardır.

– Fabrika kurulmadan neden ilk örnek hazırlandı?

Bir fabrika kurabilmeniz, bir üretim bandı oluşturabilmeniz için o üretim bandını neye göre oluşturacağınıza dair elinizde bir prototip olması gerekir. Biz sadece fabrikamızı nasıl bir üretime göre kuracağımızı görebilmek adına prototipimizi İtalya’da yaptık ve elimizde oluşan somut örneğe göre de fabrikamız kurulacak. Bursa Gemlik’te 2020’nin birinci yarısında temelinin atılması ve 2022 sonunda ilk otomobillerin seri üretimden çıkması planlanıyor.

Yerli otomobilin, üretim yeri olarak belirlenen Bursa’da üretilmesi  ile başlayacak ekosistemin 15 yıllık bir sürede milli gelire 50 milyar euro katkı sağlayacağı, cari dengeye ise 7 milyar euro katkı sağlayacağı belirtiliyor.

Yokuşu göze almak mı? Niçin…

Nuray Özdemir
Nuray Özdemirnuray@haber49.com.tr

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.