KAHVEHANE DÜZLEMİNDE KÜLTÜR

Kahvehane müessesesi, ortaya çıktığı 16. yüzyıldan günümüze kadar Anadolu topraklarında önemli işlevler üstlenen sosyal iletişim mekanizmaları olarak kabul edilebilir.

Kahvehanenin halen önemli olduğu gerçeği, bu mekânlara rağbetin yoğun olması neticesinden anlaşılabilir. Kahvehaneler, Memleket kültüründe, erkeklerin özellikle de muhitlerine yakın yerlerde uğradıkları, oyun oynayarak ve sohbet ederek stres attıkları; kimi zaman siyaset, gündem üzerine konuşarak kanaat edindikleri ve fikir paylaşımında bulundukları sosyal mekânlar olma özelliğini taşımaktadır. Üstelik siyasete yönelik demokratik tartışma ortamının daha yüksek düzeyde ortaya çıkışı, kahvehane tartışmalarının eleştirel nitelik taşımasının yüksek bir oranda kabul görmesi…

Kahvehane ortamında insanların pek çok alanda bilgilendiği gerçeği, araştırmanın bir diğer önemli sonucudur. Buna göre, kahvehane müdavimleri bu sosyal etkileşim ortamlarına salt oyun oynama amacıyla gelmemeli; bunun yanı sıra özellikle yerel konularda bilgilenmeli, siyasal tartışmalara yönlendirilmemeli. Bu durumlar yöreden, yöreye farklılık göstermektedir. Genelde Türkiye özelde Muş değerlendirmesinde kahvehanelerin, amacından saparak farklı özelikler elde ettiği dedikodunun, hasettin, kol gezdiği mekanlara dönüştüğü görülmektedir. Gelelim işin bir diğer boyutuna bireyler, kişisel gelişimine katkıyı aslında kahvehaneleri, daha kullanışlı hale getirerek kullanmalı.

Özüne bir şeyler katarken aynı zamanda, ailesine çevresine bir kuşak atlatmalı.

Geçmişi derin bir kültür birikimine sahip kahvehanelerin amacına uygun kullanılması yürekten temennimiz. Aslolan, toplumun ıslahı ve bilgi ortamlarını hakkını vererek kendi amacı doğrultusunda kullanmak ve o kadim kültürü şanına yakışır bir şekilde yaşatmak.

Sosyal Ortamların adabı bizlerin demogolojik yapısını da yansıtmakta olduğunu da unutmayalım kalın sağlıcakla…

 

Serkan Güresmer
Serkan Güresmerserkan@haber49.com.tr

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.